Cercetarea se concentrează pe evaluarea politicilor sociale și a strategiilor care vizează drepturile și serviciile persoanelor cu dizabilități în România:
-
Strategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități „O Românie echitabilă”, 2022-2027
-
Strategia de dezvoltare a serviciilor sociale din județul Arad, 2021-2030
-
Strategia Județeană de Dezvoltare a Serviciilor Sociale în județul Constanța, 2021-2027
Acest proces de evaluare este efectuat în conformitate cu diverse criterii și aspecte relevante pentru responsivitatea politicilor sociale, cum ar fi:
Participarea persoanelor cu dizabilități: analiza vizează măsură în care politicile prevăd și facilitează participarea activă și efectivă a persoanelor cu dizabilități în procesul de elaborare, implementare și monitorizare a politicilor.
Claritate și specificitate: analiza vizează nivelul de claritate și detaliere a politicilor în ceea ce privește modul de implementare a participării persoanelor care beneficiază de servicii. Este analizat modul în care politicile oferă orientări specifice cu privire la mecanismele și procedurile de implicare.
Se constantă că politicile nu oferă detalii clare și specifice cu privire la modul în care se va implementa participarea persoanelor care beneficiază de servicii. Aceasta creează incertitudine cu privire la mecanismele și procedurile exacte care vor facilita implicarea acestora.
Obligativitatea participării: analiza se concentrează asupra modului în care implicarea persoanelor care beneficiază de servicii în procesele de luare a deciziilor este obligatorie sau dacă participarea rămâne la nivel voluntar.
Se constantă că nicio politică nu impune obligativitatea participării persoanelor care beneficiază de servicii la monitorizarea și elaborarea politicilor sociale. Acest aspect poate reduce nivelul de angajament și responsabilitate în procesul de luare a deciziilor.
Structuri pentru participare: Se examinează dacă politicile prevăd sau nu structuri specifice (cum ar fi consilii consultative sau comitete de monitorizare) pentru a facilita participarea cetățenilor, inclusiv a persoanelor cu dizabilități.
Cu excepția strategiei naționale, celelalte două politici nu menționează structuri specifice pentru a facilita participarea persoanelor care beneficiază de servicii. Acest lucru poate duce la lipsa unor mecanisme formale pentru colectarea și evaluarea feedbackului.
Transparența și raportarea: analiza se concentrează pe transparența politicilor și dacă acestea impun serviciilor sociale să publice feedbackul persoanelor care beneficiază de servicii sau să raporteze despre modul în care folosesc acest feedback.
Se constantă că niciuna dintre politici nu impune serviciilor sociale publicarea feedbackului persoanelor care beneficiază de servicii sau raportarea cu privire la modul în care utilizează acest feedback. Acest lucru poate afecta transparența și responsabilitatea în procesul de implementare a politicilor.
Alocarea de resurse: Se examinează dacă politicile prevăd alocarea de resurse pentru a sprijini participarea cetățenilor, cum ar fi compensarea persoanelor care beneficiază de servicii pentru timpul lor sau asigurarea de îngrijire a copiilor pentru a permite participarea.
Se constantă că politicile nu prevăd alocarea de resurse pentru a sprijini participarea cetățenilor, cum ar fi compensarea persoanelor care beneficiază de servicii pentru timpul lor sau asigurarea îngrijirii copiilor. Aceasta poate limita implicarea celor care au nevoie de astfel de sprijin pentru a participa.
Evaluarea politicilor: Se analizează dacă au existat evaluări oficiale ale politicilor și strategiilor, și dacă aceste evaluări au dus la modificări sau ajustări ale politicilor existente.
Prin analizarea acestor aspecte, cercetarea are ca scop să ofere o imagine clară a modului în care politicile sociale din România abordează responsivitatea față de persoanele cu dizabilități și implicarea acestora în procesele decizionale și de implementare a politicilor sociale.
În concluzie, politicile analizate pot avea de o abordare mai clară, obligatorie și bine definită a participării persoanelor care beneficiază de servicii pentru a asigura responsivitatea și implicarea efectivă a acestora în procesele de elaborare și monitorizare a politicilor sociale.
Acest material a fost dezvoltat în cadrul proiectului RESPONSIVE – Creșterea responsivității serviciilor sociale din Europa la vocea cetățenilor.
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și o piniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.