Analiza se concentrează pe modul în care participarea comunitară în domeniul sănătății mintale și implicațiile acesteia pentru persoanele cu dizabilități mintale sunt regăsite în lucrările de specialitate, dar și modul în care termenii de responsivitate și participare sunt regăsiți în lucrările de specialitate.
Lucrările de specialitate sunt axate pe următoarele teme:
-
excluderea și integrarea socială a persoanelor cu probleme de sănătate mintală în instituțiile medicale și sociale.
-
existența deficiențelor în abordarea plângerilor formulate de către pacienți în astfel de instituții.
-
conceptul de participare comunitară în serviciile sociale și de sănătate și importanța acestuia în identificarea nevoilor și furnizarea de servicii comunitare de sănătate.
-
participarea comunitară este un drept fundamental care sporește responsabilizarea membrilor comunității și contribuie la rezultate mai adecvate pentru comunitate.
Din analiză rezultă că lucrările de specialitate susțin faptul că implicarea comunității este esențială pentru eficiența inițiativelor legate de sănătate mintală. Se menționează că nivelul de participare comunitară în sănătate este scăzut în România.
Concluzia privind responsivitatea în domeniul sănătății este că există deficiențe în abordarea acestui aspect. Se menționează că instituțiile medico sociale, în general, nu tratează în mod adecvat dreptul pacientului de a formula plângeri. Mai mult, nu există proceduri clare și transparente pentru pacienți cu privire la modul în care pot formula plângeri cu privire la tratamentul lor în instituțiile respective.
Acest lucru arată o lacună în responsivitatea instituțiilor de sănătate mintală, în sensul că acestea nu reușesc să răspundă eficient și prompt la preocupările și plângerile pacienților lor. Lipsa procedurilor clare pentru a gestiona aceste plângeri poate duce la un sentiment de neglijență sau dezinteres din partea sistemului de sănătate față de nevoile și preocupările pacienților cu probleme de sănătate mintală.
Astfel, concluzia este că există o necesitate de a îmbunătăți responsivitatea instituțiilor de sănătate prin stabilirea de proceduri clare și transparente pentru gestionarea plângerilor pacienților și prin asigurarea că acestea sunt puse la dispoziția acestora pentru a le utiliza atunci când este necesar.
Acest material a fost dezvoltat în cadrul proiectului RESPONSIVE – Creșterea responsivității serviciilor sociale din Europa la vocea cetățenilor.
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și o piniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.