Raport privind reflectarea responsivității în literatura de specialitate care care vizează serviciile sociale pentru copii

Analiza relevă că literatura de specialitate din România și resursele disponibile acoperă o diversitate de subiecte legate de serviciile sociale pentru protecția copiilor și asistența socială. Aceste subiecte includ:

  • Adopția și legătura emoțională a copiilor separați de părinții lor biologici, evidențiind importanța relațiilor dintre adulți și copii, dar nu abordează în mod explicit conceptele de responsivitate sau participare

  • Administrarea serviciilor sociale pentru copii, inclusiv transferul caselor de tip familial către organizații neguvernamentale și implicarea directă a copiilor în deciziile privind resursele și viețile lor.

  • Diverse aspecte ale politicilor sociale din România, dar nu abordează în mod explicit conceptele de responsivitate sau participare în serviciile sociale.

  • Aspecte deontologice și metodologice în asistența socială, dar nu se referă în mod specific la responsivitate sau participare în cercetare sau practica asistenței sociale.

Literatura de specialitate:

  • Subliniază importanța implicării și participării copiilor în serviciile sociale pentru protecția și asistența socială.

  • Explorează eficacitatea asistenței sociale participative și importanța relațiilor constructive dintre asistenții sociali și persoanele susținute în procesul de împuternicire.

  • Abordează asistența și protecția socială pentru copiii delincvenți, dar nu discută în mod specific termenii responsivitate sau participare în serviciile sociale.

  • Examinează stilurile parentale și relevanța responsivității emoționale în dezvoltarea copiilor.

  • Menționează dreptul copiilor de a participa, conform Convenției ONU privind Drepturile Copilului.

  • Abordează “participarea” ca un drept al copiilor și tinerilor de a-și exprima opinia.

În plus, analiza evidențiază că unele dintre surse se concentrează pe aspectele legate de parenting și dezvoltarea copiilor, aducând astfel contribuții semnificative la înțelegerea impactului relațiilor dintre părinți și copii asupra serviciilor sociale pentru protecția copiilor.

Cu toate acestea, nu toate aceste resurse explorează exclusiv contribuția copiilor la calitatea serviciilor sociale, dar oferă informații relevante despre relațiile dintre copii și profesioniștii din domeniul asistenței sociale și modul în care aceste relații pot influența calitatea serviciilor oferite copiilor. Cu toate acestea, pare că aceste resurse nu analizează în detaliu modul în care serviciile sociale primesc și utilizează feedback-ul de la copii și planifică schimbări în serviciile sociale ca urmare a imputului colectat.


Acest material a fost dezvoltat în cadrul proiectului RESPONSIVE – Creșterea responsivității serviciilor sociale din Europa la vocea cetățenilor.

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și o piniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.